NOTA PENTING!

Assalammualaikum dan selamat pagi kepada semua pembaca blog saya.

Saya tidak membiak dan menjual burung-burung budgie,teil,LB sejak 2015 lagi kerana sudah berpindah kerja di Kuala Lumpur dan kerja saya memerlukan saya banyak bertugas di luar negeri dan bergerak dari 1 tempat ke 1 tempat yang lain. Tiada masa untuk beri tumpuan penuh.

Blog ini lebih kepada info2 dan aksesori serta mainan burung sahaja buat masa ini.

Sekian,Terima Kasih.


EXTRA LARGE ( XL ): Macaw Hyacinth, Macaw Green-winged, Macaw Scarlet, Macaw Blue and Gold, Moluccan, Umbrella, Palm Cockatoo, dan Greater sulphur-crested.


LARGE PARROTS ( L ): Amazons, African Grey, Cockatoos Laseer, Goffins, Sulphur Crested Cockatoo, Mini Macaws, Most Macaws, Cape U / Un cape, Galah, Jardine, Sun Conure Nanday, Conure blue crown, Macaws baby / muda, Cockatoos baby / muda, dan Moluccan baby / muda.


MEDIUM ( M ): Ring neck, Lorikeets, Meyers, Pionus, Poicephalus, Sun Conure, Green Cheeck, Rosella, Goffin muda, African grey muda, Amazons muda, dan Macaw mini muda.


SMALL ( S ): Budgerigar, Lovebirds, Cockatiels, Parrotlets, Sun Conure muda, dan Green Cheeck muda



"USIA mahupun JENIS BURUNG juga boleh menjadi pertimbangan terhadap pemilihan jenis-jenis mainan."

Monday, December 30

Pengenalan Asas Sun Conure



Adakah anda salah seorang daripada ramai orang yang bermimpi untuk memiliki burung nuri satu hari ? Adakah anda jatuh cinta dengan , personaliti riuh besar sekumpulan Macaw atau Cockatoo ? Adakah anda melihat sekeliling ruang tamu anda dan berkata : "Tidak ada cara yang saya boleh buat bilik untuk sangkar yang lebih besar daripada peti sejuk saya "? Jika ya, conure mungkin burung yang sempurna untuk anda !

Sun Conure (Aratinga solstitialis) adalah sejenis burung nuri berwarna terang dan bersaiz sederhana. Ia berasal dari timur laut Amerika Selatan. Burung jantan dan betina dewasa memiliki penampilan yang sama, dengan warna bulu kuning-keemasan yang terang di bawah badan dan muka. Ia banyak dibela oleh para peminat sebagai haiwan kesayangan. Spesies ini kini terancam di sebabkan kemusnahan habitat dan jerat bagi tujuan perdagangan haiwan.



Conure adalah 1 daya tarikan penuh nuri dengan warna meriah yang boleh membuat impian menjadi kenyataan dan memerlukan ruang yang terhad di rumah anda. Conure mempunyai segala-galanya ciri-ciri burung nuri besar tetapi dalam pakej yang lebih kecil.

Conure amat mudah menarik perhatian orang ramai kerana kecantikkan yang terdapat pada bulunya,suaranya juga amt kuat dan nyaring dan agak mengganggu sesetengah orang. Conure amat rapat dengan tuannya jika dijaga dengan baik hinggakan akan cemburu jika ada orang lain rapat dengan tuannya dan mungkin bertindak agresif pada orang yang tidak dikenalinya.Masalah ini tidak berlaku pada semua conure,bergantung pada penjagaan tuannya.



Conure biasanya terbang dalam kumpulan sehingga 30 ekor. Ia memakan buah-buahan, bunga, buah, kacang, dan sebagainya.


Sumber : Pengalaman,En.Google,dan Pn.Wikipedia

No comments:

Post a Comment