NOTA PENTING!

Assalammualaikum dan selamat pagi kepada semua pembaca blog saya.

Saya tidak membiak dan menjual burung-burung budgie,teil,LB sejak 2015 lagi kerana sudah berpindah kerja di Kuala Lumpur dan kerja saya memerlukan saya banyak bertugas di luar negeri dan bergerak dari 1 tempat ke 1 tempat yang lain. Tiada masa untuk beri tumpuan penuh.

Blog ini lebih kepada info2 dan aksesori serta mainan burung sahaja buat masa ini.

Sekian,Terima Kasih.


EXTRA LARGE ( XL ): Macaw Hyacinth, Macaw Green-winged, Macaw Scarlet, Macaw Blue and Gold, Moluccan, Umbrella, Palm Cockatoo, dan Greater sulphur-crested.


LARGE PARROTS ( L ): Amazons, African Grey, Cockatoos Laseer, Goffins, Sulphur Crested Cockatoo, Mini Macaws, Most Macaws, Cape U / Un cape, Galah, Jardine, Sun Conure Nanday, Conure blue crown, Macaws baby / muda, Cockatoos baby / muda, dan Moluccan baby / muda.


MEDIUM ( M ): Ring neck, Lorikeets, Meyers, Pionus, Poicephalus, Sun Conure, Green Cheeck, Rosella, Goffin muda, African grey muda, Amazons muda, dan Macaw mini muda.


SMALL ( S ): Budgerigar, Lovebirds, Cockatiels, Parrotlets, Sun Conure muda, dan Green Cheeck muda



"USIA mahupun JENIS BURUNG juga boleh menjadi pertimbangan terhadap pemilihan jenis-jenis mainan."

Wednesday, January 1

Pengenalan Asas Lorikeets



Burung kakak tua dalam keluarga lorikeets adalah antara yang paling visual yang menakjubkan daripada semua spesies nuri. Mereka ingin tahu, jelajah dan kelakar apabila bermain bersembunyi di bawah objek atau membungkus diri mereka dalam baju atau lipatan diri anda. Mereka akrobatik dan suka bergantung terbalik di mainan mereka dan ayunan oleh kaki mereka yang kuat. Mereka sangat bijak dan amat  menyeronokkan dan boleh jadi teman yang menarik.



Lories dan lorikeets mempunyai beberapa ciri-ciri fizikal yang unik dan keperluan pemakanan. Lidah merekea umpama berus yang panjang untuk menjulur dan menampung madu dan debunga,ini adalah dua perbezaan yang membezakan mereka daripada spesies burung kakak tua yang lain. Walau bagaimanapun, diet khusus mereka menyebabkan najis mereka menjadi sangat cair dan boleh pancut jauh. Fakta ini menjadikan Lory dan lorikeet spesis agak kurang popular dijadikan burung peliharaan daripada yang lain.




Pemilik baru akan lebih berpotensi tertarik dengan lorikeets berdasarkan kecantikan mereka,dengan warna bulu yang cantik dan nampak garang. Berhati-hati..lorikeets akan “membuli” burung yang sama saiz atu lebih kecil dari dirinya..gangster ni...haha..mungkin juga boleh menyebabkan kecederaan dan kematian pada burung lain.



Lorikeets mempunyai lidah khusus umpama berus untuk memakan madu dan buah-buahan lembut. Mereka boleh makan dari bunga kira-kira 5,000 spesis tumbuhan dan menggunakan lidah khusus mereka untuk mengambil madu. Hujung lidah mereka mempunyai bulu papillae (bulu sangat halus), yang mengumpul madu dan debunga.



Lorikeets mempunyai sayap tirus dan ekor tajam yang membolehkan mereka untuk terbang dengan mudah dan memaparkan ketangkasan yang hebat. Mereka juga mempunyai kaki yang kuat. Mereka cenderung untuk menjadi hiperaktif dan kikuk dalam personaliti kedua-dua dalam kurungan dan hutan.

Dalam dunia liar , lorikeets memakan madu dan debunga. lorikeet yang dipelihara bagaimanapun memerlukan diet khas. Diet burung itu perlu terdiri daripada diet penggantian madu , yang boleh didapati secara komersial atau boleh dibuat oleh pemilik. Terdapat dua jenis utama penggantian madu , campuran iaitu basah dan campuran kering. Ini campuran datang dalam bentuk serbuk , memerlukan bekas untuk dicampur dengan air untuk mewujudkan konsisten macam bubur. Jika makan campuran kering, air minuman segar perlu disediakan untuk burung. Jika burung itu diberi makan pada campuran basah, keperluan mereka untuk minum akan dikurangkan , sebagai makanan yang mengandungi sejumlah besar air , bagaimanapun air minuman segar masih perlu disediakan.

Lorikeets juga perlu diet mereka ditambah dengan buah-buahan segar dan sayur-sayuran setiap hari . Pelbagai buah-buahan yang berlainan warna dan sayur-sayuran perlu disediakan. Satu kegemaran lorikeets ialah bayam atau daun sawi,dan akan memberikan kalsium untuk burung. Oleh kerana bentuk paruh dan lidah mereka, jarang sekali akan lorikeet yang menggunakan tulang sotong untuk pengambilan kalsium. Jenis-jenis lain daripada buah-buahan dan sayur-sayuran yang sering dinikmati oleh lorikeets termasuk epal, pear , jagung pada bongkah, buah beri, anggur (hanya diberi makan dalam jumlah yang kecil kerana kandungan besi yang tinggi dalam anggur boleh menyebabkan kerosakan hati ) , labu , kentang manis, dan buah-buahan sitrus seminggu sekali. Madu juga merupakan kegemaran lorikeets , dan boleh digunakan sebagai merawat atau ganjaran apabila latihan burung. (Madu boleh membahayakan lorikeets kerana ia boleh atau mungkin mengandungi bakteria berbahaya yang boleh menyebabkan kerosakan besar kepada kesihatan , juga buah-buahan sitrus boleh menyebabkan cirit-birit di lorikeets yang boleh memudaratkan kerana bagaimana kecil kawasan usus mereka,bagi sesekali sahaja)Buah epal tadi perlu dibuang bijinya,ianya racun pada burung.

Jangan memberi makanan dibawah ini kepada yang lorikeet ( atau mana-mana burung) alpukat , bawang , coklat , kafein atau alkohol. Makanan ini mengandungi bahan kimia yang boleh membawa maut kepada burung.


Oleh kerana diet yang sebahagian besarnya cecair lorikeets , najis mereka juga yang bersifat sangat cair.

Sumber: Pengalaman, En.Google dan Pn.Wikipedia

No comments:

Post a Comment